Öppet brev till Vänsterpartiet Göteborgs distriktsstyrelse samt berörda SDN-ledamöter

Hej!

Vi skriver till er angående det förslag på nedskärningar i skolan som just nu diskuteras av stadsdelsnämnden i Angered.

Förslaget från SDN:s tjänstemän innebär bland annat att tre stycken skolor ska stängas samt stora omorganiseringar som kommer att leda till större barngrupper. Det är inte första gången Angered drabbas av kortsiktiga nedskärningar, tidigare har både lärare och pedagoger sparkats från t ex Lövgärdesskolan. Om förslaget går igenom riskerar Angered att förlora många elever till privata skolor.

Ung Vänster Göteborg och Bohuslän ser detta som en väldigt viktig fråga. Vi deltog på den manifestation som ägde rum den 30/11 inför stadsdelsnämndens möte i Angered. Tillsammans med oss demonstrerade hundratals föräldrar, barn och lärare. Det lästes även upp stöduttalande från bland annat Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund.

Nu har man skjutit upp beslutet till den 20 december och vi kommer fortsätta vara med i protesterna mot nedskärningarna. Vi hoppas att Vänsterpartiet ändrar sig i frågan och röstar mot förslaget. Det krävs en satsning på den kommunala skolan och förslaget som ligger innebär ännu en urholkning.

Kamratliga hälsningar Distriktsstyrelsen Ung Vänster Göteborg och Bohuslän

Det här inlägget postades i Uttalande. Bokmärk permalänken.